Mindfulness, meditatie & yoga…

goed voor jou en jouw kind

 

“Mindfulness is op een speciale manier oplettend zijn: bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder te oordelen”

Jon Kabat-Zinn, één van de grondleggers van mindfulness

 

Mindfulness je hebt er vast al eens over gehoord of gelezen, want deze ‘term’ is al sinds een aantal jaren hot, trendy en niet meer uit het alledaagse leven weg te denken. Op TV, in de bladen, bij de huisarts, in het ziekenhuis en op veel meer openbare plekken wordt er veel aandacht besteed aan Mindfulness.

Als je al eens een cursus of training Mindfulness hebt gevolgd dan weet je dat dit een positieve invloed op je alledaagse manier van leven kan hebben.

Wat is Mindfulness nou eigenlijk?

Je zou het woord ‘mindfulness’ kunnen vertalen in ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’.  Mindfulness leert je bewuster en intensiever te leven. Het houdt in dat je volledig bewust wordt van het moment en de huidige ervaring, ook wel gezegd het hier-en-nu aanwezig zijn. Mindful leven, betekent leven met aandacht. In het dagelijkse leven doet het merendeel van de mensen veel dingen op de automatische piloot. Hierdoor worden sommige dingen maar half of in iedere geval minder beleefd en ervaren waardoor sommige zaken maar voor de helft of minder worden ervaren. Dat kan best vervelend zijn voor jezelf en voor jouw omgeving.

Mindfulness kan hierop een antwoord zijn. Het is een vaardigheid die zich kan ontwikkelen in iemand, hier is wel wat oefening voor nodig. Mindfulness verschuift de aandacht van de verandermodus naar de acceptatiemodus. Eén zijn met wat er is. Het gaat er niet alleen om wat je krijgt, maar vooral om hoe je ermee omgaat. Mindfulness betekent bewust aandacht geven in dit moment, zonder oordeel.

 

Waarom mindfulness goed is voor kinderen

Er zijn al vele onderzoeken gedaan naar de effecten van mindfulness, meditatie en yoga. En de positieve resultaten worden onderschreven. Op Harvard Medical School is een onderzoek gedaan door Dr. Sat Bir Singh Khalsa naar het effect van yoga en meditatie op schoolkinderen en het blijkt heel gunstig te zijn voor veerkracht in de rest van ’t leven. In een serie van onderzoeken liet Dr. Khalsa de helft van de kinderen op een school de traditionele gymlessen volgen, de andere helft van de kinderen kreeg in dezelfde tijd yoga.

De resultaten zijn uiteindelijk behoorlijk pro-yoga: bijna al deze kinderen voelden zich beter gefocust, veerkrachtig en konden emotioneel beter dealen met stress. Tegenwoordig wordt er zo ontzettend veel van kinderen verwacht en gevraagd, mindfulness zou ze al op jonge leeftijd kunnen helpen om hun aandacht te focussen op hetgeen waar ze op een bepaald moment mee bezig zijn. In Nederland worden daarom ook steeds vaker Mindfulnesstrainingen en cursussen voor kinderen aangeboden. Ook is gebleken dat kinderen met onder andere ADHD en autisme veel baat hebben bij deze trainingen.

Kinderen kunnen met Mindfulness leren zich beter te concentreren, emoties beter te leren begrijpen en een positiever zelfbeeld te ontwikkelen. Vaak is het zo dat kinderen zich vaak identificeren met het gevoel dat ze hebben. Ze leren onder andere dat emoties er mogen zijn en dat emoties van het en op het andere moment anders kunnen zijn. Een mooie techniek vlak voor het slapen gaan is om kinderen hun aandacht te laten richten op hun ademhaling, hoe hun buik op en neer gaat. Dat maakt ze rustig en hierdoor zullen ze makkelijker en rustiger in slaap vallen (vorm van meditatie).

In het boek “stilzitten als een kikker van Eline Snel zijn heel veel leuke oefeningen te vinden die je samen met je kind kan doen. Eenvoudig maar doeltreffend. Eline Snel is gecertificeerd mindfulnesstrainer. Zij ontwikkelde een training voor kinderen van vijf tot twaalf jaar

Waarom mindfulness ook goed voor jou is met betrekking tot jouw kind

Jouw kind heeft er enorm veel profijt als jij, als ouder of opvoeder, jezelf bezig houdt met mindfulness, meditatie of yoga. Je leert namelijk om veel minder vanuit de automatische piloot je kind op te voeden. Zo kan je jouw kind meer en op een andere manier aandacht geven en zodoende meer genieten van de mooie momenten die je hiermee zult creëren samen.

Bij Mindfulness gaat het in principe om vijf vaardigheden

  • observeren
    bewust blijven van ervaringen, ook al zijn ze onaangenaam of pijnlijk
  • benoemen
    je innerlijke ervaringen onder woorden kunnen brengen
  • opmerkzaam handelen
    handelingen uitvoeren met actieve aandacht
  • niet-oordelen
    positief of negatief commentaar op gedachten of gevoelens afwezig laten zijn
  • niet-reageren
    zonder te reageren op de automatische piloot toelaten wat je op dat moment ervaart

Vergoeding door zorgverzekeraar

Sommige zorgverzekeraars vergoeden een deel van de kosten voor een Mindfulness training. Wil je weten of jouw zorgverzekeraar ook kosten zal vergoeden? Kijk dan eens op het uitgebreide overzicht op de website van ZORGWIJZER

 

Meer informatie vinden:

Er is veel geschreven op internet over Mindfulness voor ouders en kinderen en wij hebben een aantal website voor je die je kunt raadplegen als je meer informatie over dit onderwerp zou willen lezen. Deze bronnen hebben wij ook deels gebruikt bij het samenstellen van dit artikel.